TEATER LEGIO blev stiftet sensommeren 2012 af dramatiker Ghita Makowska Rasmussen. Idé- og skrivearbejde foregår på Nørrebro. Produktionerne sker i samarbejde med scener primært i København.
VÆRDIER: Vejen til forestillingerne består af tre bevidstheder: intellekt - intuition - imagination, ud fra tre grundværdier: kvalitet, bæredygtighed og kontinuitet, Drama kan ikke ændre verden, men det kan forandre den enkelte gennem indlevelse og kritisk refleksion, og dermed vise flere måder at tale, leve og tænke på. FORM OG INDHOLD: Fundamentet for arbejdet er den prisbelønnede IDENTITETSTRILOGI på TEATER FÅR302. i samarbejde med skuespillere og instruktør, fulgt op af en kommende KAPITALTRILOGI. Manuskripterne viser levet og spillet liv og bygger videre på reelt eksisterende historier fra fortiden, Genbrug af tragikomiske historier, scenografi og rekvisitter brydes op og sættes ind i nye narrativer på scenen. Scenerne følger ofte temaer som: Identitet, magt, grænser og idealer i en labyrintisk struktur. Episoderne giver oplevelsen af, at replik og handling opstår on spot i overraskende afsløringer. Udtrykket er direkte og upoleret. IDÉ: AT SKABE FORDYBLSE gennem levende, pluralistiske og fritænkende stykker. Fortællinger taget fra verdens forskellighed, illusionsskift og gentagelser. Et ikke lineært sted, hvor flere verdner og konventioner eksisterer samtidig. METODE: AT SKRIVE kontrapunktiske replikker, der kombinerer virkelighed og fiktion i minutiøse sprogkompositioner. De dobbeltladede replikker er fyldt med humor, desperation og idiosynkrasier. Fortalelser, fejltagelser og digressioner. Glæde, galskab og musikalitet. PERSONER: AT SE følelser og holdninger, viljer og begær køre i ring ud fra det sammensatte menneskes kamp for et godt liv ud fra vidt forskellige sociale, kulturelle, økonomiske og personlige positioner. Karakternes indre personligheder og ydre tillærte selvfremstillinger afslører det paradoksale og absurde i livet. VISION: AT INSPIRERE til at tænke selv og revurdere eget liv i dag gennem konfrontation med det, der siges i tekst og i særdeleshed ikke siges. At give en udvidet oplevelse af, hvad 'det gode liv' er gennem et scenisk fortættet nu. der samler en splintret samtid. At tilbyde noget andet end statiske værdihierarkier, lineær logik, udviklingspsykologi, kassetænkning, magtbesættelse. forstillelser og sandhedsfloskler, helte- og jeg-dyrkelser, dramaturgiske formler, som vi ofte møder i hverdagens ydrestyret virkelighedsopfattelse. PUBLIKUM: ALLE, DER VIL give sig hen til forestillingens billeder og sprogets mønstre for at danne sine egne og lade sig overraske af det, der sker her og nu på scenen i passion for sprog og det konkrete møde. Alle, der vil opdage, hvad der sker i mellemrummet mellem replik og handling. Tekst møder skuespillerens krop og tanke i meddigtende arrangementer, som møder publikum. Manuskriptet er ikke en manual, men et lyttende møde i afgrunden mellem scenens aktører og publikumsrækkerne. Dramaet kan åbne for de utallige kødelige og åndelige forbindelser, der ligger gemt mellem mennesker. SAMARBEJDSPARTNERE OG STØTTERE: Primære: Statens Kunstfond og Bikubenfonden. Derudover er der bl.a. ydet støtte til produktioner fra Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond, Tuborgfondet og Københavns Kommunes Scenekunstudvalg. |